wtorek, 22 marca 2016

Podróż po Polsce w Dziecku na Warsztat

Ewelina Gancarz
Miesiąc marzec w Dziecku na warsztat minął pod znakiem podróży. I choć był to chyba najkrótszy miesiąc, wypełniony w 2/3 swojego czasu na chorobie to nie poddaliśmy się i jesteśmy z naszymi podróżami. A podróżowaliśmy po Polsce z ulubieńcem dzieci Kogutkiem Ziutkiem. Znacie go? Jeśli nie to zapraszamy do wspólnej podróży :)

Przesympatyczny Kogutek Ziutek towarzyszył nam w wyprawie do stolicy naszego kraju, wspólnie zwiedziliśmy królewskie miasto a także wybraliśmy się w góry, na mazury oraz nad morze. Przemierzyliśmy Polskę wzdłuż i wszerz a Ziutek pokazując dzieciom najciekawsze miejsca w naszym kraju, uczy je historii i przekazuje im wiedzę z wielu innych dziedzin życia. Nie zapomina przy tym o najważniejszych dla człowieka wartościach – przyjaźni, dobroci, miłości i radości. Mały bohater jest niesfornym pisklakiem, który czasem nie postępuje zgodnie z zaleceniami swojej mamy, ale dzięki życzliwości i pomocy przyjaciół, udaje mu się wyjść cało z wszelkich opresji.

Wyprawom z Kogutkiem towarzyszył nam lapbook z ciekawymi miejscami, które dzięki Ziutkowi zwiedziliśmy.

Na początek naszej przygody udaliśmy się do Warszawy. Tam podczas trzydniowego pobytu zwiedziliśmy Rynek Starego Miasta, wybraliśmy się na Zamek Królewski i piękne Łazienki, dowiedzieliśmy się co nieco o historii naszego kraju, wybraliśmy się nawet na Stadion Narodowy gdzie odbywał się koncert. Był również rejs po Wiśle i odwiedziny jednego z symboli Warszawy - pomnika Warszawskiej Syrenki.

Trochę zadań na rozruszanie i utrwalenie zdobytej wiedzy :)

Po wizycie w stolicy odwiedziliśmy chyba najpiękniejsze miasto w Polsce... Kraków. Pospacerowaliśmy po krakowskim Rynku w towarzystwie ogromnej ilości gołębi. Odwiedziliśmy Sukiennice, Wawel, Kopiec Kościuszki, Kazimierz i Planty. Na koniec wizyty w Krakowie wybraliśmy się do ZOO. Kraków jest nam szczególnie bliski... w końcu kilka dobrych lat tam spędziłam i nie jednokrotnie odwiedzaliśmy go z dzieciakami i zapewne jeszcze nie jeden raz się tam wybierzemy.

Z Krakowa nie daleko już do gór. I to właśnie tam obraliśmy następny kierunek. Wąwóz Homole, Palenica, Trzy Korony. Dzięki Ziutkowi dzieciaki dowiedziały się, że nie należy schodzić ze szlaku. I choć w górach jeszcze z nimi nie byliśmy to na pewno kiedyś się tam wybierzemy i miejsca, które pokazał nam Ziutek odwiedzimy. Zapewne z  przyjemnością popłyniemy tratwami po Dunajcu, przejedziemy się kolejką górską, zdobędziemy nie jeden szczyt... kiedyś... kiedyś na pewno a dziś palcem po mapie poznajemy Polskę.

Na drugi koniec Polski też zaglądamy i w ciepłym morzu się pluskamy ;) Plaża, piasek, duuuuużo wody, mewy... póki co marzenie ;)

Ostatnim przystankiem w naszej podróży są Mazury pełne pięknych jezior, namiotów i żeglugi.

Wspaniałym dopełnieniem naszych marcowych podróży jest gra Wydawnictwa Zielonej Sowy Poznaję Polskę.

Gra jednak jest skierowana do dzieci powyżej 7 lat (ale 5 latek daje rade). Polskę poznajemy poruszając się pionkami po planszy z narysowaną mapą, przy okazji poznając położenie niektórych miast. Pytania zadawane są w formie quizu, w którym z trzech podanych odpowiedzi wybieramy jedną. Tylko poprawna odpowiedź zezwala nam na ruch w następnej kolejce. Błędna odpowiedź oznacza zatem utratę kolejki.

Na pytania odpowiadamy w momencie, gdy staniemy na zielonym polu. Dodatkowo, gdy staniemy na polu czerwonym odkrywamy kartę ruchu.

Karty ruchu jak sama nazwa wskazuje dodatkowo przemieszcza nas albo do przodu albo do tyłu. Niektóre karty ruchu wymagają uruchomienia myślenia inne zwyczaje każą poruszyć się o konkretną ilość pól do przodu, do tyłu bądź iść na konkretne pole.

Jeśli podczas ruchu narzuconego przez kartę ruchu gracz znajduje się a polu pytania bądź ruchu to w następnej kolejce najpierw losuje kartę a dopiero potem rzuca kością (oczywiście jeśli prawidłowo odpowie na pytanie z karty pytań). Jeśli na końcu tego ruchu ponownie znajdzie się na polu zielonym bądź czerwonym, nie losuje już kolejnej karty a następną kolejkę zaczyna od rzutu kostką.

Wygrywa gracz, który jako pierwszy do Mierzei Helskiej czyli przekroczy linię mety :)

A gdyby ktoś miał problem z udzieleniem prawidłowej odpowiedzi z kart pytań to na końcu książeczki dołączonej do gry znajduje się mała ściągawka :)

Tak, tak... do gry dołączona jest również książeczka, którą polecam wykonać z dzieckiem przed rozgrywkami :) Niech to będzie taka małą nagroda za włożony przez dziecko trud. Wykonanie ćwiczeń z książeczki gwarantuje dziecku udzielanie prawidłowych odpowiedzi na pytania z kart pytań.

Oczywiście po przebrnięciu przez wszystkie ćwiczenia w książeczce na małych Mistrzów Wiedzy o Polsce czeka DYPLOM.

Książeczka to była świetnym uzupełnieniem naszego lapbooka :)

To nasza nie pierwsza i zapewne nie ostatnia podróż po Polsce :) Zapraszam Was do innych podróżujących ma.

Słowo mamy ED Montessori Karolowa mama Kreo Team Kreatywnym Okiem Matkopolkowo Bez nudy 360 przygód Bawimy się my 3 Biesy dwa Duśkowy świat Dzika jabłoń Elena po polsku Co i robi robcio Jej cały świat Cały świat Karli Tymoszko Igranie z Tosią Kawa z cukrema Laurowy zawrót głowy Kreatywnie w domu Gagatki trzy Guguiowo Ciekawe dzieci Świat Tomskiego Ohana blog On ona i dzieciaki Nasza przygoda diy My home and heart Mama Aga Konfabula Uszywki Zuzinkowej Mamy Mama na pełen etat Schwytane chwile Pomysłowe smyki Z motylem na dłoni Zabawy z Archimedesem Zakrecony belfer Pomieszane z poplątanym Nasze rodzinne podróże Ogarniam wszechświat Kreatywna mama Nasza szkoła domowa FB Dziecko na warsztat

Ewelina Gancarz / Autorka

Kreatywnie zakręcona Mama 3 Bąków. Wspólnie z dzieciakami pokazujemy nasze pomysły na zabaę i naukę. twórcze, kreatywne, łatwe w wykonaniu i przyjemne.