piątek, 7 października 2016

Owocowy zarót głowy

Ewelina Gancarz


Lato za nami. Jesień nastała pełną parą. Ale my żyjemy letnim, wakacyjnym czasem a wszystko za sprawą nowości G3 pełnej owoców lata... OWOCOWY ZAWRÓT GŁOWY.

gra dla dzieci

Już samo opakowanie przykuwa wzrok nie tylko dzieci. Jest takie inne, od razu rzuca się w oczy wśród innych gier stojących na półce. Choć u nas ostatnio rzadko tam gości ;) 

Owocowy zawrót głowy to gra typowo pamięciowa a wciąga od pierwszej do ostatniej minuty rozgrywek małego i dużego. Gra dla dzieci 7+. W grę może grać od 2-6 osób (im więcej tym weselej).

Gra składa się z 48 kafelków, na których znajduje się 12 różnych owoców, 4 różne kształty talerzy w 4 różnych kolorach obrusów. Jest również czytelna instrukcja.


 
 

Celem gry jest jak najszybsze pozbycie się posiadanych kafelków.

A jak grać w Kolorowy zawrót głowy?
Na środku stołu umieszczamy 5 dowolnych kafelków (początkowo odkrytych). W zależności od liczby graczy, każdy z nich otrzymuje określoną ilość kafelków (każdy tyle samo). Każdy gracz układa swoje kafelki w zakryty stos. Wszyscy zapamiętują te 5 odkrytych kafelków na środku stołu, po czym kafelki te są odwracane obrazkami w dół.


Każdy gracz w swoim ruchu bierze kafelek z wierzchu swojego stosu i dokłada go do dowolnego kafelka leżącego na stole. Ale dokłada go w taki sposób aby nie pasował on żadnym elementem do dołożonego kafelka, czyli nie może to być ten sam owoc, kształt talerza a także kolor obrusa musi być różny. Jeśli wszystkie te elementy "nie pasują" do siebie, gracz usuwa kafelek z rzędu, odkłada go do pudełka a na jego miejsce kładzie swój kafelek (w ten sposób gracze pozbywają się swoich kafelków).



Jeśli natomiast choć jeden z elementów jest identyczny wówczas kafelek, który gracz dołożył umieszcza się w rzędzie ale kafelek, który w tym rzędzie się znajdował wędruje na spód stosu gracza (i choć gracz pozbył się jednego kafelka to ich ilość w stosie nie maleje bo za złe dopasowanie otrzymuje się kafelek ze stosu).


Jeśli gracz uważa, że jego kafelek nie może zostać nigdzie dołożony, deklaruje to. Każdy z pozostałych graczy może zakwestionować deklarację przeciwnika. Ten gracz, który tego dokona, musi odkryć kafelek, do którego jego zdaniem gracz mógł dołożyć kafelek. Gdy kwestionujący gracz miał rację to gracz, który mógł dołożyć kafelek ponosi karę... dokłada do rzędu na środku stołu wyłożony przez siebie kafelek, kafelek z rzędu zabiera na spód swojego stosu i dodatkowo na spód swojego stosu dokłada jeden losowo wybrany kafelek z pudełka (o ile tam jakiś jest). Jeśli zaś kwestionujący gracz się pomylił to on ponosi karę... kafelek wyłożony przez gracza trafia do rzędu na stole a kwestionujący gracz umieszcza kafelek z rzędu na spodzie swojego stosu. A co jeśli nikt nie zakwestionuje gracza stwierdzającego o niemożliwości dołożenia swojego kafelka? Kafelek gracza ląduje w pudełku? Czy gracz wkłada ten kafelek na spód swojego stosu, ciągnie kolejny kafelek czy kończy swój ruch? Nie jest to określone w instrukcji.

Kiedy w rzędzie na środku stołu nie ma już zakrytych kafelków, kończy się runda. Wówczas ponownie wszyscy gracze zapamiętują kafelki, odwracają je i zabawa trwa nadal aż do momentu gdy któryś z graczy pozbędzie się wszystkich swoich kafelków. Gdy tak się stanie, pozostali gracze mają wówczas do wykonania po jednym ruchu. Tym sposobem gra może zakończyć się z jednym zwycięzcą lub kilkoma (jeśli w ostatniej turze jeszcze ktoś poza pierwszym graczem pozbędzie się kafelków).
 
 

Gra ma również wariant gry "szczęśliwego mixu", który pozwala na dołożenie w trakcie swojego ruchu maksymalnie trzech kafelków (gracz na bieżąco może decydować czy dokłada dalej, czy pasuje). Jest to jednak spore ryzyko bo w przypadku złego dołożenia kafelków wszystkie trzy sztuki mogą powiększyć nasz zakryty stos. 


Zasady gry są bardzo proste i łatwe do wytłumaczenia a dzieci nie mają problemu z ich zrozumieniem. Nie jest to gra dla dzieci, które nie potrafią się skupić do 20 minut. Jest to gra dla wszystkich dzieci lubiących memory. Choć mamy tu do czynienia z podobnym mechanizmem to jednak jest tu dużo więcej cech do zapamiętania. W typowym memory zazwyczaj szukamy pary obrazków podobnych, tutaj szukamy różnic. Według mnie gra to wbrew pozorom wcale taka łatwa nie jest ;) 

Gra jest bardzo kolorowa. Kafelki wykonane są z grubej tektury i mają zaokrąglone rogi. O pudełku już pisałam choć należy dodać, że po "rozczłonkowaniu" pierwotnej postaci, po wrzuceniu pojedynczych kafelków do pudełka pozostaje ono w połowie puste. Poza tym jest bardzo soczyście i witaminowo ;)





Dziękujemy Wydawnictwu G3 za otrzymany egzemplarz gry :)








http://projektgrajmy.blogspot.com/

Ewelina Gancarz / Autorka

Kreatywnie zakręcona Mama 3 Bąków. Wspólnie z dzieciakami pokazujemy nasze pomysły na zabaę i naukę. twórcze, kreatywne, łatwe w wykonaniu i przyjemne.

5 komentarze:

  1. Rożne kolory, kształty, owoce... same plusy ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. dokładnie, elementy tej gry można zdecydowanie wykorzystać do zabaw z młodszymi dziećmi :) ja już mam kilka pomysłów :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Zdecydowanie mam problem z pamięcią i córka mnie ogrywa :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jejku, jejku, jakie to ładne!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za poświęcony nam czas! Miło będzie jeśli napiszesz co sądzisz o tym poście ;-)

Coprights @ 2016, Blogger Templates Designed By Templateism | Distributed By Gooyaabi Templates