wtorek, 12 grudnia 2017

Bo nauka to zabawa

Ewelina Gancarz






Nie ma nic lepszego dla dziecka jak nauka przez zabawę. I nie chodzi mi tu tylko i wyłącznie o różnorodne pomoce edukacyjne "gotowce" czy DIY. Chodzi mi o mądrze przygotowane i dobrze wydane gry. Na dwie takowe właśnie wpadłam. Jedna wykorzystuje umiejętność dodawania i odejmowania, druga mnożenia i dzielenia. Tak, wiem powiecie, że przesadzam... ale nic nie poradzę... genów nie oszukasz ;)


Obie gry przeznaczone są dla dzieci 6+ choć w tej drugiej nieco podniosłabym próg wiekowy... przeciętne 6latki dopiero ogarniają umiejętność dodawania i odejmowania a gdzie im tam tabliczka mnożenia w głowie ;) Z resztą 7latki idąc zgodnie z programem szkolnym dopiero pod koniec pierwszej klasy opanowują dodawanie i odejmowanie w zakresie 20.


Liczne pszczoły to gra, której celem jest wprowadzenie swoje pszczoły do jak największej liczby komórek plastra miodu (lub w zależności od wariantu do określonej liczby komórek rozmieszczonych w określonym układzie - mamy 4 warianty gry).

W skład gry wchodzi:
- dwustronna plansza - wariant dla początkujących - dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 oraz wariant dla zaawansowanych - zakres do 20
- karty z cyframi 0-20 (wariant podstawowy 0-10, wariant zaawansowany 0-20)
- karty spiżarni
- żetony pszczół w czterech kolorach (w kolorach pionków)
- żetony ze słoikami miodu w czterech kolorach
- żetony ze znakami działań (+,-,=)
- 4 pionki
- kostka






W jaki sposób nasze pszczoły znajdują się na planszy? Każdy z graczy porusza się po planszy, zatrzymując na poszczególnych polach. Pola mamy różne ale w przewadze są to pola, po stanięciu na których gracz losuje dwie bądź trzy karty, z których układa działanie a jego wynik oznacza pole, na którym może położyć swoją pszczołę. Są również pola mniej jak i bardziej przyjemne... możemy np. w okrutny sposób zabrać przeciwnikowi pszczołę i położyć w jej miejscu swoją, ale możemy również pozbyć się swojej bądź też stracić kolejkę.





Im więcej pszczół gracza pracuje, tym większą liczbę słoików miodu gracz może zgromadzić. Wymaganą ilość słoików do zebrania gracze ustalają na początku rozgrywki. Wygrywa gracz, którego pszczoły jako pierwsze wyprodukują wymaganą ilość słoików miodu. 





Zasady gry w wersji zaawansowanej są identyczne jak w wersji dla początkujących... zmienia się tylko zakres działań 0-20.



Druga gra - Dzielni podróżnicy - świetny sposób na utrwalanie tabliczki mnożenia i dzielenia.


Gra posiada również dwustronną planszę a więc mamy dwie gry w jednej. W pierwszej wyruszamy w podróż dookoła świata i ćwiczymy tabliczkę mnożenia w drugiej szukamy superpodróżnika ćwicząc tabliczkę dzielenia. 

W tej pierwszej poza planszą do dyspozycji mamy karty z zadaniami, żetony z cyframi i znakami, żetony z pamiątkami oraz kostkę i pionki. Gracze podróżują po świecie rozwiązują zagadki matematyczne i zbierając pamiątki. Ten gracz, który jako pierwszy uzbiera 7 pamiątek z różnych kontynentów zostaje zwycięzcą gry.


Wśród kart z zadaniami mamy karty, po wylosowaniu których nie rozwiązujemy zadania matematycznego a wykonujemy polecenie mniej lub bardziej dla nas przyjemne.



Aby mieć możliwość zdobycia pamiątki, gracz musi stanąć na polu z niebieskim bądź żółtym kołkiem (wówczas albo szuka czynników do zadanego iloczynu albo rozwiązuje zapisany iloczyn). Za poprawną odpowiedź, gracz zdobywa pamiątkę. Wśród pól są również pola z żółtym i niebieskim kółkiem z wykrzyknikiem w środku. Oznacza to, że w rozwiązywaniu zadania biorą udział wszyscy gracze. Kto pierwszy ułoży prawidłowo iloczyn bądź ułoży prawidłowy wynik iloczynu otrzymuje pamiątkę.




Wśród pól jest również mało przyjemne pole, po stanięciu na którym gracz traci jedną ze swoich pamiątek.



Druga strona planszy utrwala tabliczkę dzielenia. Gracze wędrują po kontynentach i zbierają pamiątki. Każdy gracz musi zebrać po jednej pamiątce z każdego kontynentu i zanieść je do muzeum. Ten gracz, który dokona tego jako pierwszy wygrywa i zostaje nazwany mianem Superpodróżnika.



Aby zdobyć pamiątkę, gracz najpierw musi zdobyć żeton z kompasem - za poprawnie rozwiązane działanie. Dopiero po drugim poprawnym rozwiązaniu zadania, gracz wymienia żeton kompasu na żeton pamiątki danego kontynentu. Czyli na każdym kontynencie gracz musi poprawnie rozwiązać dwa działania. Po zebraniu 7 pamiątek, gracz trafia do muzeum i tam również musi poprawnie rozwiązać dwa działania (za pierwsze oddaje 3 pamiątki, za drugie 4) aby stać się Superpodróżnikiem.




Ale żeby nie było tak łatwo, wśród pól na planszy czyhają na graczy pola z przeszkodami albo niebezpieczeństwem, które oznaczają utratę kolejki.


Polecam z czystym sumieniem obie gry! Uważam, że naukę dzieciom należy urozmaicać. A gry te są naprawdę solidnie i głową wydane :)


Ewelina Gancarz / Autorka

Kreatywnie zakręcona Mama 3 Bąków. Wspólnie z dzieciakami pokazujemy nasze pomysły na zabaę i naukę. twórcze, kreatywne, łatwe w wykonaniu i przyjemne.

0 komentarze:

Prześlij komentarz

Dziękuję za poświęcony nam czas! Miło będzie jeśli napiszesz co sądzisz o tym poście ;-)

Coprights @ 2016, Blogger Templates Designed By Templateism | Distributed By Gooyaabi Templates