środa, 15 lipca 2015

Zaszyfrowane słowa

Ewelina Gancarz


Od jakiegoś czasu uczymy się czytać metodą sylabową (chwilowo mamy przerwę na wakacyjne wojaże Kubka).
Lubimy poznawać nowe sylaby w formie zabawy.
Lubimy wymyślać różne zabawy sylabowe.
Lubimy wszelkie pomoce edukacyjne związane z nauką czytania.
Ich nigdy dość! Bo gdy znudzi się nam jedna pomoc, odkładamy ją na pewien czas i sięgamy po inną by po pewnym czasie ponownie do niej wrócić.
Dzięki temu nie uczymy się na pamięć i mamy większe pole do działania.
Nie tak dawno otrzymaliśmy najmłodsze dziecko Oliwki... SZYFROWANKI.


Ja jako dziecko bardzo lubiłam zabawy w szyfrowanie. Często wymyślałam określony szyfr, którym chciałam się posługiwać przy kontakcie z koleżankami. Następnie dawałam im wiadomość z jego zastosowaniem. Koleżanki miały za zadanie rozszyfrować wiadomość i odpowiedzieć na nią tym samym szyfrem. Świetna zabawarozwijająca umiejętności operacyjnego i logicznego myślenia.

Już od dłuższego czasu planowałam z Kubą pobawić się w ten sposób ale ciągle coś stawało nam na drodze.

Kubuś uwielbia bowiem zabawy w detektywa, rozwiązywanie i tworzenie zagadek dlatego już na starcie wiedziałam, że zabawy w szyfrowanie wiadomości się mu spodobają.

Oliwka w znakomity sposób połączyła zabawę z nauką. Dzieciaki bawiąc się trenują na początku rozpoznawanie sylab, czytanie pojedynczych sylab, łączenie ich w słowa by wreszcie połączyć je i przeczytać całe zdania. 

Oliwka wydała dwa modele Szyfrowanek.


Każda z nich zawiera po 8 plansz do układania zadań, plansze z kodem obrazkowo-sylabowym, kartoniki z sylabami oraz instrukcję.

Szyfrowanki 1 i przesympatyczne buźki, które bardzo spodobały się Kubie.



Szyfrowanki 2 nieco trudniejsze posiadające materiał atematyczny.



Cała zabawa polega na tym, iż przygotowujemy planszę z kodem obrazkowo-sylabowym oraz kartoniki z sylabami. 
Dziecko wybiera sobie dowolną planszę z obrazkami i według instrukcji, którą ma przed sobą układa kolejno sylaby.
Ważne jest, aby układać sylaby po kolei... od lewej do prawej strony!

Gdy wszystkie sylaby są na właściwych miejscach odczytujemy znaczenie ułożonych zdań.





Zamieniając kolejno każdy obrazek odpowiednią sylabą, maluch z przyjemnością odkrywa zaszyfrowaną wiadomość.



Samodzielne przeczytanie zdania motywuje dziecko do dalszej pracy. Dziecko widzi efekty i chce więcej.



Szyfrowanki 2 mają jeszcze jedną zaletę, którą odkryłam całkiem przypadkiem ;)

Mianowicie planszę do układania zdań możemy położyć na dwa sposoby... obrazkami do góry bądź też obrazkami do dołu. 



Takie działanie daje większą ilość sylab/zdań do przeczytania. Zdania, które tworzą się z położenia na odwrót planszy może i nie są sensowne ale tu chodzi przecież głównie trenowanie nauki czytania.






Można dzieciom zaproponować zabawę w wersji odwrotnej... na podstawie planszy z zadaniem i konkretnych sylab utworzenie szyfu :)


Dzieciom zaawansowanym w nauce czytania można zaproponować odgadywanie zdań przed ułożeniem ich z sylab.


Jakie korzyści daje nam zabawa w szyfrowanie? 
  • wspomaga rozpoznawanie, odczytywanie i łączenie sylab w słowa i zdania 
  • stymuluje umiejętność odkrywania i wykorzystywania w samodzielnym działaniu reguł 
  • rozwija linearne opracowywanie informacji symbolicznych i językowych oraz myślenie analityczne 
  • trenuje czytanie ze zrozumieniem 

Jednym słowem pisząc... jak tu nie kochać Szyfrowanek!

Oliwce  gratulujemy pomysłu na super pomoc edukacyjną dla najmłodszych.


Ewelina Gancarz / Autorka

Kreatywnie zakręcona Mama 3 Bąków. Wspólnie z dzieciakami pokazujemy nasze pomysły na zabaę i naukę. twórcze, kreatywne, łatwe w wykonaniu i przyjemne.

0 komentarze:

Prześlij komentarz

Dziękuję za poświęcony nam czas! Miło będzie jeśli napiszesz co sądzisz o tym poście ;-)

Coprights @ 2016, Blogger Templates Designed By Templateism | Distributed By Gooyaabi Templates