sobota, 19 marca 2016

Przyimek NA

Ewelina Gancarz
Kubuś od zawsze miał problemy z wyrażeniami przyimkowymi. To co nad u niego było pod, to co za u niego było przed. Minęło dzięki ćwiczeniom. Aby uniknąć podobnej sytuacji z Olą ćwiczymy już dziś. Zaczynamy od przyimka NA. Ćwiczymy wspólnie z Centrum Metody Krakowskiej :)


Zestaw składa się z 40 kartoników o wymiarach 10x15 cm, 42 etykietek ze zdaniami oraz 8 etykietek z wyrażeniami przyimkowymi.



Zestaw Przyimek NA ułatwia dzieciom posługiwanie się wyrażeniami przyimkowymi. Proponowany materiał umożliwia właściwe opanowanie systemu językowego. Dziecko uczy się nie tylko zastosowania przyimków ale również odmiany rzeczowników.



Przyimek „na” w sytuacjach przedstawionych na obrazkach łączy się z rzeczownikiem w miejscowniku. a przedstawione na obrazkach sytuacje są bliskie dzieciom... lala siedzi na krześle, bułka leży na talerzu.



Dzięki ćwiczeniom z tym zestawem dzieci uczą się rozumienia pytań: gdzie? na czym?

W broszurce dołączonej do zestawu opisanych jest kilka propozycji ćwiczeń m.in.

Ćwiczenie polegające na rozłożeniu przed dzieckiem kilku obrazków przedstawiających rzeczy np. na krześle. Młodszym dzieciom nie umiejącym czytać zadajemy pytanie Gdzie stoi zegar? Gdzie siedzie lala? Po udzieleniu przez dziecko odpowiedzi podajemy mu etykietę ze zdaniem i prosimy o położenie pod właściwym obrazkiem.



 

Dzieci umiejące czytać samodzielnie odczytują etykiety i przyporządkowują je do właściwych obrazków. Mój 5latek to taki mały cwaniaczek, niezły wzrokowiec i jeszcze większy kombinator więc muszę się nieźle nagimnastykować aby samodzielnie czytał etykiety a nie ściemniał, że czyta ;)


Obrazki można wymieszać tak aby nie wskazywały tylko jednego miejsca umiejscowienia przedmiotu np. lala siedzi na stole, bułka leży na talerzu, piłka leży na łóżku itd. Możemy wówczas zadawać dziecku pytania Gdzie siedzi lala? Gdzie leży bułka? Co leży na talerzu? Na czym leży piłka?



Możemy ułożyć przed dzieckiem umiejącym już czytać same etykiety, dać dziecku chwilę na ich przeczytanie po czym zadawać mu pytania do tych etykiet Gdzie siedzi...? Gdzie leży...? Gdzie stoi...? W nagrodę za poprawną odpowiedź dajemy dziecku obrazek przedstawiający prawidłową odpowiedź.

Możemy z młodszymi dziećmi przeprowadzić następujące ćwiczenie... dziecko słucha jakie zdania wypowiadamy i podać w odpowiedniej kolejności obrazki np. piłka leży na stole a balon leży na dywanie.


Starsze dzieciaki mogą wykonać to samo ćwiczenie używając zamiast obrazków etykiet ze zdaniami.


Możemy poprosić dziecko o ułożenie wszystkich obrazków przedstawiających rzeczy na półce czy łóżku.




Może na podstawie obrazków poprosić dziecko aby wykonało działanie w rzeczywistości a starsze dzieciaki mogą wykonywać ćwiczenie za pomocą etykiet ze zdaniami.




Bardzo fajna pomoc dydaktyczna i czekamy na kolejne pomoce z przyimkami w roli głównej :)


Ewelina Gancarz / Autorka

Kreatywnie zakręcona Mama 3 Bąków. Wspólnie z dzieciakami pokazujemy nasze pomysły na zabaę i naukę. twórcze, kreatywne, łatwe w wykonaniu i przyjemne.

2 komentarze:

  1. U nas z takimi przyimkami nie było problemu ale za to Dusia długo myliła "jutro" z "wczoraj"... Ale pomoc wydaje się interesująca.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo fajny pomysł :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za poświęcony nam czas! Miło będzie jeśli napiszesz co sądzisz o tym poście ;-)

Coprights @ 2016, Blogger Templates Designed By Templateism | Distributed By Gooyaabi Templates