poniedziałek, 25 lipca 2016

Gipf - świetna gra logiczna

Ewelina Gancarz



Gra logiczna, gra dla dwóch osób. Gra o banalnych zasadach, które pojmie nawet dziecko (przynajmniej na poziomie podstawowym).


W skład gry wchodzi:
-  plansza składająca się z przecinających się linii ułożonych w kształt sześciokąta. Przecięcia linii to miejsca, na których mogą znaleźć się piony białe i czarne
- 18 pionków białych
- 18 pionków czarnych
- woreczek
- instrukcja.


W grze na zasadach początkowych każdy z graczy otrzymuje po 15 pionków (pozostałe 3 piony mogą służyć do wyrównywania sił - mniej doświadczony gracz ma do dyspozycji dodatkowe 1,2 lub 3 pionki). Każdy z graczy zaczyna grę z 3 pionkami na planszy.


Ruch gracza polega na położeniu pionka na jednej z czarnych kropek znajdujących się na końcach linii tworzących plansze (kropki te nie są traktowane jako plansza) i na wprowadzeniu pionka na planszę. Pionek można przesunąć ns wolny punkt w obszarze gry ale można również przesunąć go z kropki na punkt, który jest już zajęty przez inny pionek. W takim przypadku, pionek, który zajmuje punkt, musi zostać przesunięty na kolejny punkt na linii. Jeśli ten punk jest również zajęty, pionek ten również zostaje przepchnięty na kolejny punkt itd. Ostatecznie nowy pionek zostaje przesunięty na wolne pole.



Celem gry jest ustawianie kolejnych rzędów złożonych z przynajmniej 4 pionów własnego koloru i zdobywanie pionów przeciwnika tak, aby w efekcie końcowym nie miał on już możliwości wprowadzenia do gry żadnych pionków. 


Jeśli na przedłużeniu linii 4 pionków w jednym kolorze znajdują się pionki w kolorze przeciwnika to zostają one usunięte a ich właściciel już z nich nie skorzysta i tym samym będzie miał mniej pionków. 

Dla przykładu gracz z czarnymi pionkami ułożył rząd 4 pionków, na przedłużeniu którego znajduje się pionek przeciwnika. Gracz ten zbiera z planszy 4 swoje pionki i 1 pionek przeciwnika.


Inny przykład... na przedłużeniu 4 pionków znajdują się 2 pionki przeciwnika. Gracz, do którego należą czarne pionki ściąga z planszy 4 swoje pionki i 2 przeciwnika.

 

Jeśli na przedłużeniu linii 4 pionków w jednym kolorze znajdują się pionki w tym samym kolorze to zostają one usunięte i wracają do rezerwy gracza. Dla przykładu na przedłużeniu 4 pionków znajduje się 1 pionek przeciwnika i 1 pionek należący do gracza, którego pionki utworzyły linię. Gracz ten ściąga z planszy 5 swoich pionków i 1 przeciwnika. Swoje pionki daje do rezerwy i może ponownie nimi grać. Przeciwnik z kolei pozbył się 1 pionka.


WAŻNE: nie ważne, kto doprowadził do sytuacji, w której 4 pionki jednego koloru znalazły się w jednej linii, pionki ZAWSZE zbiera gracz, grający kolorem, w którym są te 4 pionki.

Może również dojść do sytuacji, w której w tym samym czasie powstanie więcej rzędów składających się z przynajmniej 4 pionków tego samego koloru. Jeśli rzędy się nie przecinają, to wszystkie pionki zostają ściągnięte z planszy. Jeśli zaś się przecinają, to gracz grający tym kolorem sam decyduje, który rząd pionków bardziej opłaca mu się ściągnąć.


W powyższej sytuacji gracz może ściągnąć z planszy 4 swoje pionki bądź też 4 swoje pionki i jeden przeciwnika. 


Jeśli z kolei dojdzie do sytuacji, w której zostaną utworzone rzędy 4 pionków w obu kolorach wówczas gracz, który doprowadził do takiej sytuacji pierwszy zbiera pionki. Dla przykładu... biały pionek doprowadza do sytuacji, w której zostają utworzone rzędy 4 pionków w obu kolorach. Gracz, do którego należy biały pionek jako pierwszy ściąga swoje pionki plus przedłużenie czyli 1 pionek przeciwnika. Gracz, do którego należą czarne pionki ściąga je z planszy jako drugi.



Biorąc pod uwagę identyczną sytuację, zmieniając jedynie pionek, który do niej doprowadził na pionek czarny. Ponownie jest sytuacja, w której obaj gracze mogą ściągać swoje pionki ale tym razem gracz z czarnymi pionkami robi to pierwszy doprowadzając do sytuacji takiej, iż gracz z białymi pionkami nie może już usunąć swoich pionków z planszy.



Także trzeba być uważnym i obserwować ruchy przeciwnika.

Gra kończy się w momencie, w którym któryś z graczy nie będzie już w stanie wystawić nowego pionka czyli nie będzie posiadał już pionków w rezerwie. Zwycięzcą zostaje wówczas jego przeciwnik.

Powyższe zasady to zasady podstawowe. Są jeszcze zasady standardowe, w których to zostają wprowadzone pionki GIPF (to nic innego jak dwa pionki ułożone na sobie ale na planszy liczą się jako jeden pionek).


W tym wariancie gry udział biorą wszystkie podstawowe pionki. Ułożenie początkowe pozostaje bez zmian ale zamiast pionków podstawowych pojawiają się pionki GIPF. Pionków GIPF wchodzących w skład rzędu nie trzeba zabierać z planszy - to gracz decyduje czy go zabiera czy pozostawia. Chyba, że jest to GIPF przeciwnika to się go zabiera bez zastanawiania ;)


Gdy przecinają się dwa rzędy składające się co najmniej z 4 pionków tego samego koloru a punkt przecięcia zajmuje pionek GIPF, gracz może zdecydować czy zabierze 1 rząd wliczając w to pionek GIPF czy też zabierze oba rzędy biorąc lub pozostawiając pionek GIPF na planszy.

Gdy gracz zabierze pionek GIPF w swoim kolorze, pionek ten wraca do rezerwy jako 2 osobne podstawowe pionki, które nie wracają już do gry jako pionek GIPF.


W tym wariancie gry można wygrać na dwa sposoby:
- gracz zabiera z planszy wszystkie pionki GIPF przeciwnika
- zdobywając wszystkie pionki podstawowe z rezerwy przeciwnika

W grę tą można grać również na zasadach turniejowych. Tych jednak nie miałam okazji sprawdzić. Może kiedyś... 

Jeśli chodzi o wykonanie... gra zapakowana jest w dość duże pudełko ale do takich opakowań Rebel już mnie przyzwyczaił ;) Plansza gruba, wyraźna. Pionki duże, ciężkie, fajnie wyprofilowane, wykonane tak, że można w łatwy sposób umieścić jeden na drugim tak by się nie zsuwały z siebie.

Jeśli chodzi o same rozgrywki to na początku wydają się nudne. Ciekawie robi się, gdy na planszy pojawia się coraz więcej pionków a sama gra staje się coraz dłuższa, zbijanie pionów przeciwnika coraz bardziej skomplikowane a miejsca wprowadzenia nowych pionów coraz mniej oczywiste.

Gra wymaga od graczy skupienia i analizowania ruchów przeciwnika jak i swoich.


Grę GIPF możecie kupić tutaj.



http://projektgrajmy.blogspot.com/

Ewelina Gancarz / Autorka

Kreatywnie zakręcona Mama 3 Bąków. Wspólnie z dzieciakami pokazujemy nasze pomysły na zabaę i naukę. twórcze, kreatywne, łatwe w wykonaniu i przyjemne.

0 komentarze:

Prześlij komentarz

Dziękuję za poświęcony nam czas! Miło będzie jeśli napiszesz co sądzisz o tym poście ;-)

Coprights @ 2016, Blogger Templates Designed By Templateism | Distributed By Gooyaabi Templates