wtorek, 5 kwietnia 2016

Karty matematyczne Grabowskiego - GRY LOGICZNE 3 KOLORY

Ewelina Gancarz


W życiu nie przypuszczałam, że będąc w posiadaniu 36 kart w trzech kolorach można się tak świetnie bawić i to w dodatku bawić się na taką ogromną ilość sposobów. Początkowo myślałam sobie... co takiego fajnego można wymyślić z kolorowymi kartami i nie do końca była do nich pozytywnie nastawiona. Zdanie jednak zmieniłam, gdy bliżej zagłębiłam się w temat.

Gry i łamigłówki matematyczno-logiczne z kartami matematycznymi to innowacyjna forma edukacji dzieci składająca się z 3 części: 3 KOLORY, Dodawanie i odejmowanie oraz Tabliczka mnożenia. Wszystkie części opracowane zostały przez nauczyciela matematyki Andrzeja Grabowskiego, twórcę m.in. Światowego Dnia Tabliczki Mnożenia oraz Mistrzostw Polski w Tabliczce Mnożenia. Karty 3 KOLORY powstały przy współpracy z córką Justyną.
Są genialne w swej prostocie, bazują na prostej zasadzie - nauka przez zabawę. I co najważniejsze założenie to spełniają w stu procentach.


Dziś zaprezentuję Wam pierwszą część: 3 KOLORY.


W skład zestawu wchodzi książka z ponad 70 propozycjami ciekawych gier logicznych oraz małe pudełeczko, w którym znajdują się 36 karty w 3 kolorach, 63 patyczki w 3 kolorach, kostka do gry oraz 4 pionki.


Książeczka ta to taka nietypowa instrukcja... ponad 250 stron z opisem gier, odrobinę teorii z zakresu kształtowania umiejętności rachunkowych u dzieci oraz porady ułatwiające organizację gier. 


Przedstawione w książce gry zostały ułożone według stopnia trudności. Są gry na logiczne myślenie oraz wymagające zwinności, gry wymagające pracy indywidualnej a także pracy zespołowej. Z pewnością wśród prawie 80 gier każdy znajdzie coś odpowiedniego dla siebie. Grać można solo, we dójkę a nawet grupowo. Jednym słowem... dla każdego, coś fajnego.




Zasady każdej gry są skrupulatnie opisane z podaniem przykładów a także z różnymi wariantami, które można rozegrać w danej grze. Przy tytule każdej gry podany jest jej stopień trudności oraz ilość osób mogących wziąć udział w zabawie.



Początkowo ilość stron tej książki mnie lekko przeraziła... baa ponad 250 stron... kogo by to nie przeraziło :P Ale czyta się ją na prawdę świetnie. Każda gra jest znakomicie opisana, nie ma najmniejszego problemu z rozszyfrowaniem jej zasad.

Na końcu książeczki znajduje się słowniczek pojęć.


A jakie możliwości dają karty 3 KOLORY? 

Można nimi grać w gry karciane, układać pasjanse, grać w gry planszowe konstruowane na kartach bądź też zagrać np. w kółko i krzyżyk, sudoku i wiele innych gier A prawdę jest tego sporo i nie sposób zagrać w nie wszystkie w przeciągu tygodnia. Jest to propozycja zabaw na wiele wiele dni. Nie sposób również za pomocą jednego posta przedstawić wszystkie gry dlatego też pokażę Wam kilka ulubionych gier Kuby (z pośród tych, w które do tej pory udało nam się zagrać).

Gra RAJD
Gra z tych bardziej planszowych... polegająca na ułożeniu toru z kart, po którym będziemy się poruszać. Grać można oczywiście na różne sposoby:
- wersja łatwiejsza: ustalamy wartość kart (np. czerwona karta to 1 pkt, niebieska 2 pkt, zielona 3 pkt), ustalamy START i METĘ, rzucamy kostką i przemieszczamy się po torze o tyle pól ile wskazała kostka. Gdy zatrzymamy się na karcie z czerwonej, otrzymuje 1 pkt, na niebieskiej 2 pkt a na zielonej 3 pkt. I tak za każdym razem. Osoba, która pierwsza dojdzie do mety również może otrzymać dodatkowe punkty (ich ilość ustalamy na początku gry). Wygrywa osoba, która uzbiera najwięcej punktów.
- wersja nieco trudniejsza i bardziej skomplikowana: zamiast punktacji za kolory kart przyznajemy punkty za prawidłowe rozwiązanie zadań zapisanych na losach. Należy samodzielnie przygotować takie losy z zadaniami i dostosować je do umiejętności swojego dziecka.




Ustalamy punktację za każdy los. Przy czym może ona zawsze ulec zmianie w momencie, gdy padnie błędna odpowiedź. Za błędną odpowiedź nie zyskuje się patyczka. I tak no. gdy staniemy na polu niebieskim, ciągniemy los spośród niebieskich kartek. Gdy dziecko poprawnie rozwiąże wszystkie działania otrzymuje 3 patyczki, gdy pomyli się raz otrzymuje 2 patyczki, gdy pomyli się 2 razy otrzymuje tylko 1 patyczek. Gdy nie udzieli poprawnej odpowiedzi ani raz pozostaje bez punktu.


Dodatkowo można utrudnić przeprawę ustawiając na torze miejsca "skuchy" (odwrócona karta). Są to miejsca, które powodują cofnięcie pionka na pole STARTU. Lekko ten pomysł zmodyfikowałam i zamiast tego dajemy graczowi szansę. Gdy gracz stanie na takim polu, musi odgadnąć jaki kolor karty kryje się pod spodem.  Gdy trafi nie cofa się na pole STARTU. Gdy się pomyli, ciągnie los w kolorze odkrytej karty, odpowiada poprawnie na zapisanie na niej działania i jest bezpieczny - nie wraca na START ale też nie otrzymuje punktów za prawidłową odpowiedź. Gdy pomyli się w rozwiązaniu zadania niestety musi wrócić na START. Gracz, który jako pierwszy dotrze do mety dostaje dodatkowe punkty a wygrywa osoba, która uzbierała ich najwięcej.

Gra jest o tyle ciekawa, że za każdy razem wygląd planszy wygląda zupełnie inaczej :)







 Inna gra to KRÓL MOSTÓW
 Układamy karty kolorami do spodu tak aby w rzędzie i w kolumnie było ich po 6. 


Pierwszy gracz odsłania 2 karty a każdy kolejny gracz po jednej. Karty odsłania się tak aby odsłaniana właśnie karta swoim dłuższym bądź krótszym bokiem sąsiadowała z odkrytą już kartą. Jeśli karty są takich samych kolorów tworzą most - układamy na nich patyczek. 


Wygrywa osoba, która stworzy najwięcej mostów.





SUDOKU
W książce opisane jest sudoku 4elementowe. My na początek gramy w wersję nieco łatwiejszą 3elementową. Wszystkim znane są zasady gry w sudoku, należy tak ułożyć karty aby zarówno w rzędzie jak i w kolumnie każdy kolor karty występował tylko raz. Utrudnienia są takie, że nie wiadomo jaką kartę będziemy układać, gdyż bierzemy je po kolei z zakrytego stosu kart. Kartę można układać tylko do przyległej do niej karty tj. stykającej się z daną kartą dłuższym bądź krótszym bokiem.



Karty Grabowskiego ćwiczą również spostrzegawczość, koncentrację, sprawność manualną, logiczne myślenie, odczytywanie godzin zapisanych na tarczy zegara, umiejętność pracy w zespole, zwinność a także szybkość. Ja jestem oczarowana tymi kartami, już dawno żadna gra nie zaskoczyła mnie tak pozytywnie.

Za miesiąc zaprezentuję Wam koleją część DODAWANIE I ODEJMOWANIE :)

Ewelina Gancarz / Autorka

Kreatywnie zakręcona Mama 3 Bąków. Wspólnie z dzieciakami pokazujemy nasze pomysły na zabaę i naukę. twórcze, kreatywne, łatwe w wykonaniu i przyjemne.

3 komentarze:

  1. Świetne te karty:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Szkoda, ze ja nie moge ich wyprobowac.
    Swietna relacja

    OdpowiedzUsuń
  3. Gośka Budzowsk16 kwietnia 2016 16:59

    Ekstra poprostu super są te karty

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za poświęcony nam czas! Miło będzie jeśli napiszesz co sądzisz o tym poście ;-)

Coprights @ 2016, Blogger Templates Designed By Templateism | Distributed By Gooyaabi Templates