Nadzwyczajne układanki - wyrażenia dźwiękonaśladowcze MK

Od niedawna uczymy się z Kubusiem czytać metodą sylabową. Czasami większe zainteresowanie i skupienie wykazuje Olusia niż Kubuś. 
Dużym wsparciem stały się dla nas pomoce Metody Krakowskiej, które co jakiś czas Wam prezentujemy. Niezwykle ciekawe dla dziecka w sposób prosty i przyjemny wprowadzają dzieci w świat liter, sylab i słowa pisanego. Jedną z takich pomocy są układanki z wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi.


 Piękne, kolorowe, przyciągają ślicznymi ilustracjami i zapraszają do zabawy. Są znakomitym uzupełnieniem dla książeczek, o których pisałam TUTAJ


W serii znajduje się 5 układanek:

Praca z  UKŁADANKAMI jest niezwykle prosta.


 Zabawa układankami powinna przebiegać zgodnie z trzema etapami uczenia się:
- przez naśladownictwo - początkowo dzieciaki podnoszą obrazki, czytam napis a dzieciaki powtarzają usłyszane słowa
- współdziałanie - wyjmujemy wszystkie elementy układanki, wypowiadam wyrażenie dźwiękonaśladowcze a dzieciaki mają za zadanie wskazać odpowiedni obrazek i wspólnie układamy go w odpowiednim miejscu
- instrukcję czyli samodzielne czytanie.

Ostatni  etap jest zdecydowanie najtrudniejszym z trzech poziomów, wymaga największej wiedzy i najwyższego utrwalenia materiału. Nie wystarczy kojarzyć wyglądu, trzeba jeszcze przypomnieć sobie brzmienie danego wyrażenia - trzeba po prostu czytać ;)
 

 Olusia z odgłosami wsi radzi sobie już znakomicie, jeszcze nie czytamy ale już intuicyjnie potrafi położyć prawidłowo obrazek. 



 
Brawo Ola!








Samodzielne czytanie choćby tak krótkich wyrażeń jak "KO KO" czy "IHA" buduje w dziecku poczucie własnej wartości, powoduje, że czuje się ono bardzo dojrzałe, zaczyna coraz mocniej wierzyć we własne możliwości, przez co chce przechodzić do kolejnych etapów nauki. Wojtuś już teraz widzi, że czytanie książek jest osiągalne, że to co robimy ma sens, że te wszystkie śmieszne znaczki coś tworzą i że jest to w jego zasięgu a kolejne sukcesy wzmacniają to przekonanie.


  Ponieważ wyrażenia dźwiękonaśladowcze przetwarzane są w strukturach  prawej półkuli mózgu nawet małe dzieci szybko osiągają sukces, który jest ważnym elementem kształtowania obrazu samego siebie. A jako, że układanki dźwiękonaśladowcze są wykonane bardzo solidnie zdecydowanie nie ma problemu aby pracowały z nimi choćby 1,5 roczniaki dla których owe wyrażenia właśnie zapewne staną się pierwszymi słowami.



 Serdecznie polecamy!

Na naukę czytania nigdy nie jest za wcześnie ;)

Prześlij komentarz

1 Komentarze

  1. Świetne, my właśnie zaczynamy zapoznawanie się z metodą krakowską, wykorzystamy jej elementy. A Twoja propozycja idealnie pasuje do naszych potrzeb. Dziękuję

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za poświęcony nam czas! Miło będzie jeśli napiszesz co sądzisz o tym poście ;-)