Słyszenie to umiejętność interpretowania dźwięków, a więc rozumienie ich znaczenia. Oznacza to nazwanie lub stworzenie w umyśle obrazu obiektu. Usłyszenie umożliwia dokonanie interpretacji w strukturach kory mózgowej. Aby prawidłowo dekodować informacje językowe konieczny jest odbiór kolejności czasowej zdarzeń (następstwa głosek i sylab w wyrazie, wyrazów w zdaniu, zdań w informacji).
"Linearne ćwiczenia słuchowe są bardzo ważną częścią stymulacji
rozwoju dziecka. Takie ćwiczenia w istotny sposób poprawiają uwagę i
pamięć słuchową. Prawidłowo rozwijający się trzylatek (czas po drugich
urodzinach) powinien wysłuchać, powtórzyć i zapamiętać sekwencję trzech
wyrazów. Ta umiejętność umożliwi uczenie się ze słuchu, zapamiętywanie
całych fraz podczas nauki języka drugiego lub obcego. Istotne jest
ukształtowanie nawyku linearnego (po kolei) słuchania i zapamiętywania,
które jest gwarancją sukcesu edukacyjnego."
W środku opakowania znajduje się pies z trzema przegródkami, w których to układa się zadane sekwencje, 14 elementów do układania sekwencji oraz instrukcja.
Wszystkie elementy wykonane są z płyty PCV z należytą dokładnością, bez zbędnych niebezpiecznych elementów dla dziecka.
Na początek zabawy pokazujemy dziecku wszystkie elementy pytając po kolei co przedstawiają. Następnie nazywamy przedmiot i prosimy dziecko o podanie/wskazanie tego przedmiotu spośród 4, spośród 6... stopniowo zwiększając liczbę przedmiotów pozostających w polu widzenia dziecka. Te etapy Ola przeszła bezbłędnie tak więc przeszliśmy do kolejnego etapy... Rozkładamy
pewną ilość klocków (w zależności od możliwości dziecka) i mówimy co
zjadł pies.
Jeśli dziecko nie zapamiętało ćwiczenia to można powtórzyć
tylko całą sekwencję.
Istotne jest również uświadamianie dziecku kolejności układania przedmiotów (od lewej do prawej zgodnie z kierunkiem czytanie).
Uwaga słuchowa i koncentracja na zadaniach akustycznych jest
trudniejsza i wymagająca większego wysiłku, niż podczas zadań wizualnych
dlatego tak ważna jest atrakcyjność zadań i włączenie ruchu
(działania).
Z Olą do ćwiczenia ostatniego etapu podeszliśmy ostrożnie aby jej nie zniechęcić. Zaczęliśmy układać sekwencje trójelementowe z 3 elementów dostępnych na stole (można kolorystycznie dobierać elementy).
Gdy Ola radziła sobie bezbłędnie z ćwiczeniem zwiększałam ilość elementów do 4, później do 5. Aktualnie jesteśmy na etapie 7 elementów spośród których Ola wybiera te właściwe układając usłyszane sekwencje.
Warto również bawić się z dzieckiem w odwracanie roli. Niech dziecko wypowiada sekwencje wyrazów, my układajmy a dziecko niech koryguje błędne ułożenie. Ten sposób uczenia się jest bardzo efektywny gdyż dziecko najlepiej zapamiętuje ucząc innych.
Ćwiczenia słuchowe uczą rozumienia i zapamiętywania dłuższych poleceń, pomagają w pisaniu ze słuchu, w
czytaniu, w formułowaniu dłuższych wypowiedzi, ćwiczą koncentrację i
uwagę słuchową. Dlatego warto wykonywać z dzieckiem ćwiczenia słuchowe :)
Dziękujemy bardzo
Centrum Metody Krakowskiej za otrzymany egzemplarz do ćwiczeń :)
2 Komentarze
Ala na razie jeszcze nie chce współpracować, układa ale tylko jak mówię jeden element, jak mówię dwa to zaczyna całować pieska i robić wszystko tylko nie słuchać :P
OdpowiedzUsuńKolejna bardzo fajna pomoc edukacyjna od tego Centrum... :-) I brawa dla Oli - bardzo bystra z niej dziewczynka :-)
OdpowiedzUsuńDziękuję za poświęcony nam czas! Miło będzie jeśli napiszesz co sądzisz o tym poście ;-)