Centrum Metody Krakowskiej
Wnioskowanie przez analogię to wcale nie jest prosta sprawa.
Dziecko musi dostrzec relacje jaka zachodzi pomiędzy obrazkami, dostrzec różnice, przeanalizować co widzi i odkryć jak można to połączyć a na końcu wykorzystać to w odnalezieniu właściwej odpowiedzi.
Zdarza się, że Kubuś bez zastanowienia wybiera obrazek, który jako pierwszy skojarzy mu się z danym elementem. Wtedy to muszę lekko go naprowadzić na właściwy tok myślenia. Dlatego też każdą kartę dokładnie omawiamy aby uczyć się werbalizacji myśli i ładnych pełnych wypowiedzi.
Ćwiczenia wnioskowania przez analogię
Zestaw zawiera 16 tablic.
Każda tablica to duża karta zawierająca 3 analogie w tym jedną nie pełna oraz trzy kartoniki z obrazkami spośród których należy wybrać ten pasujący.
Każda tablica kieruje się konkretną zasadą wedle której są poukładane obrazki, na podstawie dwóch par dziecka zadaniem jest uzupełnienie trzeciej pary i ułożenie w pustym kwadraciku odpowiedniego obrazka.
Tablice różnią się trudnością. Z niektórymi Kubuś pierwotnie miał problem ale tylko pierwotnie... pamięć to on ma doskonałą więc kolejnym razem doskonale wiedział który obrazek ma położyć.
Myślenie przez analogie wymaga od dziecka:
⁃ dostrzeżenia relacji,
⁃ dostrzeżenia różnic,
⁃ dokonania analizy,
⁃ odkrycia reguły,
⁃ wykorzystania reguły.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgqNppFbXV7bGs-o-VjI2N9jt6Xl5UAV73BN28U4bpbdHOAeaQax9QFUsY-ZCoplzQ8l-xB6sMIhB6DXmlJCoL3bZG5ww7Hi3CBjECS5UehcMVTe5cTFj6HaY6rPDmgj-n9dJlxeGq1Rf_Y/s640/1.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgq7drvJFJuXy78VTXw3gP31gJpTBIxJjr6ymtAmnehyphenhyphenj-l_tIwOsyaYKnYyPrLy6MNt0AM0qAGSY4J4DQjmP42nRpXkbBm6pGEQIi2Yy349khIyuufKL2UNNn8Yjs7RlC0W06fvYop1pY3/s640/2.jpg)
Po kilku zabawach Kubuś opanował ćwiczenia wnioskowania przez analogię do perfekcji.
Teraz przyszła pora na Olusię :)
0 Komentarze
Dziękuję za poświęcony nam czas! Miło będzie jeśli napiszesz co sądzisz o tym poście ;-)