Centrum Metody Krakowskiej
Wnioskowanie przez analogię to wcale nie jest prosta sprawa.
Dziecko musi dostrzec relacje jaka zachodzi pomiędzy obrazkami, dostrzec różnice, przeanalizować co widzi i odkryć jak można to połączyć a na końcu wykorzystać to w odnalezieniu właściwej odpowiedzi.
Zdarza się, że Kubuś bez zastanowienia wybiera obrazek, który jako pierwszy skojarzy mu się z danym elementem. Wtedy to muszę lekko go naprowadzić na właściwy tok myślenia. Dlatego też każdą kartę dokładnie omawiamy aby uczyć się werbalizacji myśli i ładnych pełnych wypowiedzi.
Ćwiczenia wnioskowania przez analogię
Zestaw zawiera 16 tablic.
Każda tablica to duża karta zawierająca 3 analogie w tym jedną nie pełna oraz trzy kartoniki z obrazkami spośród których należy wybrać ten pasujący.
Każda tablica kieruje się konkretną zasadą wedle której są poukładane obrazki, na podstawie dwóch par dziecka zadaniem jest uzupełnienie trzeciej pary i ułożenie w pustym kwadraciku odpowiedniego obrazka.
Tablice różnią się trudnością. Z niektórymi Kubuś pierwotnie miał problem ale tylko pierwotnie... pamięć to on ma doskonałą więc kolejnym razem doskonale wiedział który obrazek ma położyć.
Myślenie przez analogie wymaga od dziecka:
⁃ dostrzeżenia relacji,
⁃ dostrzeżenia różnic,
⁃ dokonania analizy,
⁃ odkrycia reguły,
⁃ wykorzystania reguły.
Po kilku zabawach Kubuś opanował ćwiczenia wnioskowania przez analogię do perfekcji.
Teraz przyszła pora na Olusię :)
0 Komentarze
Dziękuję za poświęcony nam czas! Miło będzie jeśli napiszesz co sądzisz o tym poście ;-)